Wurgshop

Toegegeven, ik organiseer zelf ook het nodige aan workshops. Mijn doel daarbij is mensen ietsepietsie verder te helpen en ook hun nieuwsgierigheid te prikkelen. Het liefst hoor ik aan het einde dan “WE WANT MORE”.  Dan is de stap naar een training of coaching snel genomen.  Ben je in overweging een auto, fiets, of zelfs een huis aan te schaffen, dan doe je toch ook je huiswerk, maak je een proefrit en/of bezoek je het object.  Zelf bezoek ik ook de nodige workshops, ik wil er wel wat leren, nieuwe inzichten krijgen, ideeen opdoen, kortom ik kom er echt wat hálen. Een enkele keer lukt dat ook en ga ik voldaan weer huiswaarts.  De meeste keren ben ik toch wat teleurgesteld. De spreker is dan misschien wel okay, alleen het grootste deel van de tijd wordt gebruikt als reclameblok.  “Als je nú boekt dan krijg je ‘het’ niet voor X, ook niet voor Y, maar voor Z”!  Gewoon een ordinaire Tell Sell boodschap. Het is als vroeger op de markt, de man op de kar had dan een zak in zijn ene hand en een tros bananen in de andere…. “..voor die prijs krijg je niet één tros (doet de tros in de zak), niet twéé (herhaalt de handeling), niet dríe…maar víer trossen…én ik doe er nog een paar lekkere appels bij..”.  Thuisgekomen bleek meestal die éne tros ook de enige eetbare, de rest liep nagenoeg vanzelf de zak uit.  Ook dat was een workshop.

WURGSHOPS vind ik een passender naam, Tell Sell kun je uitzetten, of doorzappen naar het volgende kanaal, een workshop niet.  Je loopt ook niet zo snel weg, je weet maar nooit of er nog iets interessants komt. 

Bedenk van tevoren goed wat je wilt met een workshop, zéker die gratis zijn.  En als je met je werk, je onderneming of zelfs privé een duidelijk doel voor ogen hebt, stem dat dan af met het gebodene.  Bij twijfel, niet doen, grote kans dat je dan een een wurgshop terecht komt.

Anders, wél doen! Het is soms de kortste weg naar antwoorden op je vragen.

Categories: Uncategorized